Bachelor of Administration and Management (LAG)

 

 

 

 

 

 

 

Postal LAG web proceso 2020Level:

Bachelor's degree.

Title granted:

Bachelor of Administration and Management.

Duration:

9 semesters.

 

Degree description:

The Bachelor in Administration and Management aims to train professionals with highly competitive management skills that respond to the challenges faced by organizations in environments of uncertainty, effectively managing their resources and functions, through a vanguardist vision to design, evaluate and apply strategies to innovate or improve processes in organizations within a framework of sustainability. (UPSLP Professional Profile - CUP); June 2010).

 

 

 

Objetivos del Plan de Estudios de la Licenciatura en Administración y Gestión

Los objetivos del Plan de Estudios de la Licenciatura en Administración y Gestión, que ofrece la Universidad Politécnica de San Luis Potosí, se orientan a fortalecer seis aspectos fundamentales en la formación del estudiante, y que le dan acceso a una sólida preparación para desempeñarse exitosamente en el mundo laboral:

1)      Dominio de las Matemáticas y las Ciencias Económicas, como fundamento para un ejercicio amplio de la profesión;

2)      Aplicación de sus conocimientos en la administración de las tecnologías;

3)      Aplicación del conocimiento para el desarrollo de los negocios;

4)      Utilización de las tecnologías de la información para la innovación administrativa;

5)      Dominio de los idiomas español e inglés, con un razonamiento lógico hacia el autoaprendizaje; y

6)      Formación integral del estudiante, apoyada fuertemente en un programa institucional de tutorías, un programa de formación humana, así como un fuerte impulso a la cultura y el deporte, con lo cual, se logra que haga valer más eficientemente su tiempo y que le permita recuperar el conocimiento adquirido a través de otros medios.

Misión del Programa Educativo de Licenciatura de Administración y Gestión

Formar profesionistas que se integren a un contexto global y competitivo a través de sus competencias: conocimientos, habilidades, capacidades, actitudes y valores, con un espíritu de auto-aprendizaje y trabajo colaborativo, que se distingan por su compromiso con el mejoramiento de su entorno, su responsabilidad social, liderazgo y el empleo de las mejores metodologías en administración y gestión para enfrentar los problemas que se les presenten en su vida diaria, usando para ello prácticas de calidad, mejora continua e innovación, buscando siempre mejorar la productividad de las empresas e instituciones y elevar la calidad de vida de los ciudadanos.

Para lograrlo se cuenta con un programa de acompañamiento de la trayectoria académica del estudiante a través de tutorías, asesorías; y actividades de vinculación, prácticas profesionales, proyectos de residencia, servicio social, proyectos de investigación aplicada y acceso a una infraestructura, física y tecnológica de avanzada. Asimismo, se mantiene una plantilla de profesores con alto perfil profesional, inmerso en un contexto de capacitación y vinculación permanente.

 Visión del Programa Educativo de Licenciatura de Administración y Gestión

Ser un referente en la región centro del país por su reconocimiento en la formación de profesionistas con estándares internacionales de competencia en administración y gestión, líderes por su creatividad, asimilación de los retos, innovación, compromiso social, adaptación al cambio, capacidad de auto-aprendizaje, formación de redes de colaboración y resolución de problemas, con sólidos valores y ética profesional.

Ser un programa reconocido por su plan de estudios pertinente, flexible y vinculado con los sectores productivo y social, que incorpora aspectos de innovación y tecnología en sus procesos de enseñanza – aprendizaje y que cuenta con una planta académica de alto perfil, en constante actualización y partícipe de proyectos de investigación; integrantes de cuerpos académicos consolidados que participan en redes de colaboración con universidades nacionales e internacionales.

 Objetivos Estratégicos del Programa Educativo de Licenciatura en Administración y Gestión

Modelo educativo

  • Brindar educación basada en competencias a fin de que el estudiante se inserte en el campo laboral de manera exitosa.
  • Mantener la calidad en el programa educativo bajo la acreditación de sus procesos.
  • Asegurar la pertinencia del plan de estudios que garantice una educación apegada a las necesidades de los diferentes sectores productivos.
  • Contar con una planta docente, con perfil deseable, adecuado a la matrícula del PE, a fin de asegurar un proceso de enseñanza aprendizaje de calidad con enfoque en EBC.

Estudiantes

  • Incentivar la participación de los estudiantes en proyectos académicos, a fin de que identifiquen áreas de desarrollo local y regional con un enfoque de sustentabilidad y responsabilidad social.
  • Incentivar la participación de los alumnos en convocatorias de movilidad estudiantil a nivel nacional e internacional.
  • Impulsar la formación integral de los estudiantes contribuyendo así, al desarrollo de habilidades “suaves”, así como sólidos valores éticos y morales.

Teachers

  • Impulsar la formación continua de los docentes impulsando su participación en estancias académicas, cursos, congresos, talleres y programas de doctorado, a fin de mantener una planta académica de alto perfil.
  • Promover la realización de proyectos de investigación, en colaboración con estudiantes y redes institucionales, así como la difusión de sus resultados.

Investigación

  • Promover la participación de docentes y estudiantes en actividades y proyectos de investigación, definidos por los Cuerpos Académicos pertinentes al Programa Educativo, que respondan a las líneas de investigación y vocaciones institucionales atendiendo las necesidades del entorno y cuyos resultados coadyuven a la difusión del conocimiento.

Infrastructure

Consolidar la infraestructura física y tecnológica necesaria para facilitar las actividades de docencia, investigación aplicada, educación continua y actualización de alumnos y docentes.

 

Curriculum

Consult Curriculum

postal CYP UPSLP 2017-2018

 

Infrastructure

  • GESELL camera.
  • Bussiness center.
  • Information and Documentation Center.
  • Computer Centers.

 

Certifications:

  • First Certificate Exam (FCE), University of Cambridge.
  • Microsoft Office Specialist. 

 

Achievements / Distinctions:

  • Business formation program Mexico - China. Hangzhou, Zhejiang, China, 2 students of the Bachelor of Administration and Management.
  • Warsaw: International Program, Warsaw University of Technology, 6 students of the Bachelor of Administration and Management.
  • Romania: Stay in the administrative area - 3 students of the Bachelor of Administration and Management.
  • Trajectoria de Éxito, AC Exemplary Student Medal ### nominated students of the Bachelor of Administration and Management.
  • National Center for the Evaluation of Higher Education, AC Testimony of Outstanding Performance of 7 students of the Degree in Administration and Management.

 

 

 

Teachers:

MA. Martha Alicia Alonso Castañón.

Full name.
Martha Alicia Alonso Castañón.

Since it occupies in the UPSLP.
Coordinator of the Educational Program of Administration and Management.

Academic training.
Master's degree: Administration. Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey Campus San Luis Potosí.
Degree: Administration. Autonomous University of San Luis Potosí.

Professional experience.
2009 to date.
Coordinator of the Educational Program of Administration and Management.
Polytechnic University of San Luis Potosí.

2004 to 2008.
Full Time Professor.
Polytechnic University of San Luis Potosí.

August 2002 to December 2003.
Teacher class hour.
Polytechnic University of San Luis Potosí.

Teaching experience.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
August 2002 to date.
Bachelor's degree.

Complementary Training (courses and workshops).
Workshop "Development of Attitudinal Competencies in Higher Education" June 2014.
Socioeconomic Management Methodology. June 2014.
"Evaluation of Learning under the Competency-Based Education Model" July 2013.

Conference attendance:
3rd. Colloquium and International Doctoral Seminar on research methodologies. Lyon, Fr. June 15 and 16, 2011.
Colloque International. Défits actuels du changement et des interventions dans les organisations. Lyon, Fr. June 2014
Colloque de Automne Innovations et Mutations del l'ISEOR. Gouvernance et management: quelle coopération ?, Lyon, Fr. October 2014

Acknowledgments obtained:
PROMEP: Desirable Profile Promep.
Validity: 2015-2018.

MA. Martha Angélica De la Rosa Hernández.

Full name.
Martha Angélica De la Rosa Hernández.

Since it occupies in the UPSLP.
Full Time Research Professor. Level B.

Academic training.
Master's Degree: Administration and Public Policies. The College of San Luis, AC
Bachelor: Administration with Specialty in Human Resources. Technological Institute of San Luis Potosí.

Professional experience.
2005 to date.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
Full Time Professor.

2002 to 2006.
Corporate Manpower.
Service Executive.

Teaching experience.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
2005 to date.
Bachelor's degree.

Complementary Training (courses and workshops).
Socioeconomic management methodology. 2009 to 2013.
Competency-based education. 2008 - 2009.

Conference attendance:
XII International Conference on Organizational Analysis. 2014.
The conduit du changement dans les entreprises et les organisations. Lyon Fr. 2013.

Acknowledgments obtained:
PROMEP: Recognition of desirable profile Promep
Validity: 2013-2016.

ME. Juan Carlos Neri Guzmán.

Full name.
Juan Carlos Neri Guzmán.

Since it occupies in the UPSLP.
Full Time Research Professor. Level B.

Academic training.
Doctorate: Industrial Management. University of Social Sciences, Lodz, Poland.
Master's degree: Regional Development. Specialty in Urban Development. College of the Northern Frontier.
Degree: Economics. Concentration Area: Theory and Economic Policy. Autonomous Metropolitan University-Iztapalapa.

Professional experience.
August 2006 to date.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
Full Time Professor.

January 1998 to September 2003.
Secretary of Development Planning of the Government of the State of San Luis Potosí.
Director of the State Information System.

Teaching experience.
February 2002 to date.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
Class Hour teacher.

Complementary Training (courses and workshops).
Diploma in "Teacher Training in ICT". February to July 2014.
Diploma in "Education Based on Competencies". October to March 2012.

Conference attendance:
Attendance to congress: 8th Intercultural Management Congress. November 2014. Warsaw, Pol.
6th International Conference on Education and New Learning Technologies, DULEARN1. July 2014 in Barcelona, Spain.
Name of the congress: 2nd Virtual Congress on Technology, Education and Society. January 2013.

Acknowledgments obtained:
PROMEP: Recognition of Desired Profile as Full Time Professor.
Validity: June 2012 to May 2015.

Registry of Accredited Evaluators (RCEA) by the (SINECYT) of CONACYT. Issuance October 2012.

MBA. Gloria Cristina Palos Cerda.

Full name.
Gloria Cristina Palos Cerda.

Since it occupies in the UPSLP.
Full Time Research Professor. Level B.

Academic training.
Master's degree: Business Administration. Andhra University, Andhra Pradesh, India.
Degree: Administration and Management. Polytechnic University of San Luis Potosí.

Professional experience.
August 2012 to date.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
Full Time Professor.

January to May 2008.
CRECER Empresarial.
Business Consultant.

February to April 2006.
National Electoral Institute.
Supervisor and electoral zone trainer.

Teaching experience.
August 2012 to date.
Polytechnic University of San Luis Potosí.
Bachelor's degree

Complementary Training (courses and workshops).
SAP Business One Academy 9.0. June to July 2015.
Workshop "Development of Attitudinal Competencies" July 2014.
Instrumentation of the Evaluation in the Education Model Based on Competencies. July 2013.
Becario "Business Training Program Mexico - China". Collaborator in the project "Market study: Marketing of Mexican coffee in China". Hangzhou, Zhejiang, China. 2006 to 2007.
Conference attendance:
XVIII International Congress of Research in Administrative Sciences. 2014.
3rd Transatlantic Congress of Accounting, Audit, Management Control, Cost Management, on the topic CRISIS AND PROSPERITY, Lyon France. 2013.
5th Annual International Conference on Global Business Conference (ICGB2013). Dearborn, Metropolitan Detroit, USA. ISSN. 2153-9715. 2013.

Acknowledgments obtained:
PROMEP: Support for the incorporation of new PTC. 2012.
Other: Recognition in the fall semester 2011; UPSLP "Best teacher in the planning of the course".

Graduation profile:

The Bachelor of Administration and Management is a professional with a high capacity for analysis, strategic mind and global vision. It has a solid integral training that allows it to be a leader oriented to results and respond to the challenges faced by organizations in a global and dynamic context, with high international competitiveness. It is competent to design, evaluate and implement strategies, innovate and improve the administration and management of companies and organizations, in order to impact on the development of society, demonstrating an entrepreneurial spirit through the generation of strategic projects, relying on technologies of information to make decisions optimizing the use of resources. (UPSLP Professional Profile, June 2010).

 

Work field:

The Bachelor of Administration and Management is capable of practicing his profession in lucrative, non-profit, private, public, industrial, commercial, service and educational institutions.

  • ABB Mexico, San Luis Potosí.
  • ADECCO, SA, de CV
  • Aluprint S. de RL de CV,
  • Ankara Hotels & Suites.
  • Association of Colonos del Fraccionamiento Potosino de Golf. AC
  • Mexican Association of Direct Sales, AC
  • Autotransportes el Bisonte, SA, de CV
  • BARCEL, SA, de CV
  • BBVA Bancomer in San Luis Potosí.
  • BIMBO DE SAN LUIS POTOSI, SA, de CV
  • Cal Química Mexicana, SA de CV
  • CARRANCO, SA, de CV
  • Pyme Center San Luis Potosí.
  • Continental Tire De México, SA, de CV
  • CONTITECH MEXICANA, SA, de CV
  • Cummins, S. de RL de CV,
  • Dalton Motors SA de CV
  • DETERSOL, SA, de CV
  • DICONSA SA, de CV
  • Draexlmaier Components Automotive de México SRL de CV
  • Emd Locomotive Company De Mexico, SA, de CV
  • Estructuras Metálicas Prefabricadas, SA, de CV
  • Faurecia Automotive Seating, SLP
  • GM Motriz, SA de CV,
  • Herdez SA, de CV
  • Laser San Luis, SA, of CV
  • Leiser, S. de RI de CV,
  • Maxion Wheels of Mexico
  • Medica Siller, SA, de CV
  • Metalsa SA de CV
  • Nissan Grupo Torres Corzo Automotriz, SLP
  • Plastiglas de México, SA, de CV
  • Remy Componentes S. de RL de CV
  • Remy Remanufacturing SARL DE CV
  • Ricolino SA de CV
  • Teka Mexicana, SA, de CV
  • San Pablo University. AC
  • Valeo Sistemas Eléctricos, SA, de CV, Wiper Systems,
  • Wabtec de México S de RL de CV
  • Zoppas Industries de México, SA, de CV

 


Contact:


Academy of Administration and Management.

LA. Martha Alicia Alonso Castañón, MA
PE and Administration Coordinator.
martha.alonso@upslp.edu.mx

 

Judith Morales Aguilar 

Asistente de Coordinación de Administración y Matemáticas
Tel. 444  812-63-67 o 444 812-65-19  Ext. 284